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26 avril 2010 1 26 /04 /avril /2010 22:00

J'ai récupéré le plateau d'une table en pin qui était promise à la décharge. Les dimensions de la table étaient 112,5 cm X 55 cm X 3 cm.
Le paipo mesure 111 cm X 53,5 cm et a une forme inspirée à la fois par les alaias et les surfs mini Simons que l'on voit  un peu partout sur les blogs des shapers underground. J'aime cette forme simple et pure avec une carène arrondie à l'avant et un arrière en concave (leger sur le paipo). Le tail est finalement droit et non "bat tail". La planche est assez lourde : 6 kg !
Le shape est réalisé essentiellement au rabot manuel (que j'utilisais pour la première fois) et au surform (j'ai renoncé à acheter un rabot électrique pour rester en bon termes avec mes voisins - je bricole sur mon balcon).
Le bois est beaucoup plus dur sur les noeuds et il est difficile de passer le rabot dessus pour enlever autant de matière. Un bois sans noeuds serait vraiment mieux !
Evolution de la planche : un ami m'a prêté un rabot électrique et j'ai pu retirer pas mal d'épaisseur à la planche et donc la rendre plus légère et je l'espère plus flexible. Elle pèse maintenant 4,8 kg et l'épaisseur maxi est de 2,6 cm à environ 5 cm du rail (le centre est plus fin, le pont est donc en creux).

J'ai passé quelques couches de vitrificateur uréthane à l'eau puis dessiné sur papier et reproduit au feutre POSCA un dessin de requin genre tatouage polynésien.

06/07/2009
Test ride : J'ai testé la planche à La Torche dans 1m50 bien propre et à la Baie des Trépassés par un petit mètre
tout aussi propre. Le paipo démarre très facilement au take off, toutefois il est utile de ramer avec un bras tout en palmant pour mettre la planche à la surface de l'eau. Il toune correctement pour partir sur le coté, sans être trop réactif non plus. La vitesse est franchement élevée et le ride est très doux. La crainte est de piquer du nez dans une vague bien creuse. Le duck dive se fait comme dans un rêve.


I recycled a pine wood table that would have been trashed otherwise.
The dimensions of the paipo are 43.7" X 21" X 1.18". The shape is inspired by alaias and the mini Simons that we can see all around on the underground shapers blogs. this shape is simple and pure with some belly in front and a slight concave at the back.
I cut the tail straight and didn't keep the "bat tail" as shown on the first pics. The board is quite heavy : 6 kgs !
I shaped it almost entirely with a hand plane and a surform and it was difficult to remove as much material on the wood knots.

A friend of mine lent a power planer and I could remove some thickness on the top and more on the centre line than on the rails (the deck is concave). The board is now 1" at it's thickest point. It is lighter - 4.8 kg - and hopefully flexier.

I put some layers of urethane (water based) floor varnish, then drew and reproduced with a POSCA marker a polynesian tatoo style shark.

 

Test ride : I tried the paipo in Britany in 1,50 m and 1m clean waves. The board takes off very easily but it can be useful to paddle with one arm and with the fins at the same time to help the board get on the water surface. It turns well but not very nervously. The speed is very good with a very smooth ride. It has very little rocker so I feared to dive into hollow waves but il didn't happen. It duckdives like in a dream.





Même le chat participe à la critique du shape ;-)

Le rail est haut et arrondi devant ...                        bas et plus dur à l'arrière
High and rounded rail near the nose                       lower towards the tail







Modification du 26/04/2010

J'ai trouvé la planche trop large (55 cm) pour mon petit gabarit alors je l'ai recoupée sur les rails pour garder la même largeur à l'arrière (40 cm), reculer le maitre-beau au milieu et arriver à une largeur maxi de 48 cm. J'en ai profité pour spatuler plus l'avant et faire des rails plus fins et couchés à l'arrière.

drapeau-anglais-royaume-uni.pngI found the board was too wide so I cut the rails. I kept the same width on the tail (15.74"), put the wide point, now 18.7", at mid length, gave more rocker to the nose and made the rails thinner, lower and sharper near the tail.


Test ride : I tried the new version of the board in 2 ft cross off shore short waves. It feels less cumbersome and is the right size for me. Too bad the waves were so small because I think it should now be fantastic in a hollow beach break.

Paipo 100426 005Paipo 100426 003

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commentaires

geoffrey 25/02/2009 18:10

salut!tout d'abord, félicitation pour tes boards, elles sont vraiment magnifiques. c'est d'ailleurs pour ça que je te contacte! comment procèdes tu pour arrondir tes rails? En ce qui me concerne je shapes de longskates t c'est mon principal souci, mes rails ne sont pas aussi clean que les tiens!J'(espere avoir une réponse de ta part.salutgeoffrey

Thierry 25/02/2009 23:17


Salut,
Pour arrondir les rails lorsqu'il sont droits (90°), je ponce l'arrête du dessous et du dessus à 45° (plus ou moins profond suivant la forme du rail que je veux faire), puis si ca ne suffit pas je
reponce les arrêtes pour avoir encore plus d'arrêtes, et donc de facettes, et je finis sans cale à poncer en utilisant la souplesse du papier de verre pour faire disparaître les arrêtes qui
restents. Tu peux regarder les photos de la descente de rail du petit paipo bleu avec une tortue dessous.
Sur une planche qui glisse dans l'eau sur son rail, la forme du rail à de l'importance et l'eau s'écoule peut être mieux autour d'un rail arrondi. (voir théorie de Wegener sur le shape des
rails)
Mais pourquoi s'emmerder à arrondir les rails d'un longskate ? Moi, je laisse le coté coupé à 90° et je ponce légèrement l'arrête du dessus et du dessous pour l'adoucir et c'est tout.

Ciao
Thierry


oSky 22/02/2009 15:38

Thanks for the fast reply and all the advices.I've already seen Dany Hess boards, that's the shape i have used but i've make it shorter than what his board looks like...do you have an email where i can send you some pics?oSky.

Thierry 22/02/2009 19:14


You can send me pics at thierry.jullien(at)hotmail.fr
Thierry


oSky 21/02/2009 20:59

Hi Tierry,I'm making my first handboard and i would like to know if you have any advice about in wich place should i put the handle (center, toward the nose or the tail) and what do you suggest? hole, something to hold to or strap....ThanksoSky.

Thierry 21/02/2009 22:41


Hi oSky.
I chose to put a hand strap because I thought it was a good hydrodynamically speaking option and I had some old footstraps around. A Handle is good if you don't want to have your hand/wrist
strapped to the board when you get caught by a wave.
I never tried a handboard with a handle but I thinks it's as good a solution.
A hand strap never caused me any trouble though. I you look at the photos of my handboards, on the latest two I stuck a flat piece of wood under the strap so that the tip of my fingers can fold on
the front side of that piece of wood and thus hold the board without any fatigue.
Making a hole to put your fingers means that the water flowing under the board will find some kind of depression/hole and then the tip of your fingers and it will surely slow its movement towards
the tail of the board.
I've always considered my handboards like small surfboards but there is a major difference : your whole body is draging behind the board so it's not very significative if the surface of the board
in contact with the water is not perfectly flat, and a hole might work quite as well even if not theoretically as perfect. I've never tried that option but I surelly will on my next one.

The system you use to hold the board should allow you to keep the nose just above the water. I screw the strap just a bit backward from the center of the board and I if I look on my blog at the
boards made By MeatyBarrels and the guy from NZ, the handles seem centered.
What you can do is put bour board on a piece of soft foam (like a big sponge) then try and feel how the board is horizontally positioned according to where you put the holding device.

If you choose the hole option, then have a look at that blog. The handboards from surfboard shaper Dany Hess are beatiful :
http://shakasandsinglefins.blogspot.com/2009/01/danny-hess-hand-planes.html
The hole is then well forward and not far from the nose. His boards look like being quite long and surely go a bit under the bodysurfer's foremarm.

Please be sure to take photos of your handboard and then send it to me so I can show it here.
Cheers
Thierry


Thierry 28/12/2008 22:24

Yes that's what I thought seeing the Maori language.You know I really like the idea of sharing ideas and designs with other people from all around the world !

luna1 28/12/2008 07:33

I live and surf at North Beach, Christchurch (Otautahi), New Zealand (Aotearoa)